dimecres, 6 de gener del 2010

Tortell de Reis


Tot i que em feia molt respecte aquest any m'he atrevit a fer el tortell de Reis, la majoria de receptes fan servir alguna màquina per pastar i jo no en tinc cap, així que havia de fer-ho a mà. Dels dos que he fet el de massapà ha quedat una mica massa tupit, però el de crema estava boníssim. Hauré de practicar una mica més per aconseguir la consistència de brioix.

La recepta és la del programa de TV3 Dolça Catalunya i del blog de la Mercè Cuina per a llaminers.






Hem tingut tanta sort que les faves de cada tortell l'hi han tocat al Jordi i per tant ningú ens l'ha pagat.

Ingredients:

Per la massa mare:
  • 10 g de llevat premsat
  • 35 g d'aigua tébia
  • 75 g de farina de força

Per la segona massa:

  • 35 g de sucre
  • 20 g de llard a temperatura ambient
  • 250 g de farina
  • 2 g de sal
  • 1 ou
  • ratlladura de llimona
  • 65 g d'aigua
  • massapà, crema, nata, xocolata......

Per decorar:

  • fruites confitades
  • sucre volat
  • ou
  • anís sec

Preparació de la massa mare:

  1. En un bol desfer amb les mans el llevat amb l'aigua.
  2. Afegir-hi la farina i remenar-ho fins aconseguir una massa homogènia.
  3. Fer una bola, tapar-ho amb un drap i deixar-ho reposar durant uns 30 minuts en algun lloc sense corrents a uns 22ºC (en el forn).

Preparació de la segona massa:

  1. En un bol barrejar el sucre, la sal, el llard, la ratlladura de llimona i l'aigua. Si és té una màquina d'amassar és el moment de fer-la servir.
  2. Afegir-hi l'ou i la farina tamisada i seguir amassant fins que la massa quedi elàstica.
  3. Afegir-hi la massa mare i seguir-ho treballant fins aconseguir una massa elàstica com un xiclet.
  4. Fer una bola i deixar reposar sobre una superfície enfarinada i tapat amb un drap durant 15 minuts.
  5. Untar una safata per anar al forn amb oli i amb l'ajuda del curró extendre la massa donant forma de rectangle.
    En un extrem posar el farcit (massapà, crema,...) amb la fava i la figura i enrotllar tot fent un cilindre.
  6. Amb les mans fer una botifarra i juntar els dos extrems, un dins de l'altre formant un cercle.
  7. Pintar amb ou i deixar en repòs durants unes 2 hores en un lloc tebi i sense corrents d'aire fins que dobli el seu volum (unes 2 hores).
  8. Tornar a pintar amb ou, humitejar amb anís sec i decorar amb les fruites i el sucre volat.
  9. Fornejar a 180º durant 20 minuts.

6 comentaris:

Josepb.Menja de bacallà. ha dit...

Crijoarmael; Un bon sortit de tortells de Reis... i ben bons també. Jo també el vaig penjar el tortell i els vaig treure de; Club de Cuines. Que vaigi de gust Cristina¡¡ Josepb.

josep ha dit...

Encara que no ho tinguis totalment per la mà, t'han quedat de meravella.
Segur que si jo hi soc, em toca a mi la fava. Una abraçada

El cullerot Festuc ha dit...

Que bo que és el tortell casolà! a mi posa'm un tall del de crema! :)
Petunets,
Eva.

Gemma ha dit...

A mi també em fan molt respecte aquests tipus de masa, i aquest any també m'he atrevit per primer cop, je je je... A tu t'ha quedat molt millor, es veu super esponjós i amb el massapà al mig! Jo hauré de seguir practicant :)

Cristina ha dit...

Josep, ja vaig veure el teu, tenia molt bona pinta. Bon any!!!

Josep, no sé com s'ho fa el meu marit però sempre li toca la fava a ell, a veure si algun any compartim tortell i fava!!!

Eva, quan vulguis tens un tros de tortell de crema o del que et vingui de gust. Bon any!!

Gemma, ja he vist el teu tortell té molt bona pinta i és una passada el que t'ha llevat!!

Mima ha dit...

El tortell t'ha quedat de fàbula
Ummm quina pinta i com diu la Gemma amb el massapà centrat. Sí senyor.